مقاله ای پیرامون حکاکی روی سنگ

چگونه روی سنگ ها حکاکی میکنند؟

هنر حکاکی یکی از قدیمی ترین هنرها در نزد بشریت است.

حکاکی روی سنگ از زمان انسان های اولیه وجود داشته،آنها برای فهموندن منظور خود به دیگران از روش هایی چون حک بر روی سنگ کمک میگرفتند.
بعد ها با پیدایش فلزات،حکاکی شکل و شیوه جدیدی به خود گرفت و علاوه بر حکاکی روی سنگ و دیوار های سنگی،حکاکی فلزات هم ب آنها اضافه شد و به تدریج تکامل بیشتری یافت.

پس از گذشت مدت های زیاد افراد طرح های مختلفی برروی سنگ های قیمتی درج کردند و از آن به عنوان زینت استفاده کردند.
متداول ترین تعریف حکاکی روی سنگ،تراش و ایجاد خراش یا شیارهای ظریف و اغلب کم عمق برروی سنگ هایی چون زمرد و یاقوت،خصوصا عقیق و همچنین انواع مهر،طلسم و سر سکه است.

 

آموزش حکاکی روی سنگ به معنی کنده کاری روی سطوح مختلف سنگی ، با استفاده از ابزارهای مکانیکی برای ایجاد نقشهای مورد نظر می باشد. در گذشته از آموزش حکاکی روی سنگ برای حک کردن نقشی بر روی مهرها و انگشترهایی که هم جنبه کاربردی و هم جنبه زینتی داشت بسیار استفاده می شد.

آموزش حکاکی روی سنگ روش های متفاوتی دارد یکی از این روش ها آموزش حکاکی روی سنگ با استفاده از لیزر است :حکاکی لیزری روی سنگ از نمای خاصی برخوردار است. انواع سنگ هایی که کاملا شفاف و به رنگ تیره هستند مانند گرانیت، مرمر، بازالت یا حکاکی سنگ عقیق بهترین نتیجه را در حکاکی لیزری مخصوصا حک تصویر می دهند.

 

 

آموزش حکاکی بر روی سنگ با ایجاد برجستگی و فرورفتگی به وسیله ابزار فلزی که می‌تواند مغار پیچ گوشتی یا چاقو نیز باشد، انجام می‌شود. آموزش حکاکی روی سنگ های قیمتی در کشور در چند سال اخیر بوسیله ارگان های خاصی صورت می گیرد که افراد علاقه مند به کار حکاکی بر روی سنگ های قیمتی می توانند با گذراندن این دوره ها به صورت پیشرفته، فرا گیرند.عملیات آموزش حکاکی روی سنگ قبلا توسط دست و ابزار های آهنی نوک تیز انجام می شد اما با روی کار آمدن و ساخت دستگاه تراش سنگ، این کار حکاکی بسیار سهل الوصول شده است.

 

گالری نمونه کارهای روی عقیق | حکاکی فدک

 

یکی از شاخه های اصلی هنر حکاکی روی سنگ، حکاکی روی انواع سنگ عقیق است. همه ما انگشترهایی که نگین عقیق دارند را دیده ‌ایم.

حکاکی روی انواع سنگ های قیمتی، جایگاه شناخته شده ‌ای دارد. برای این کار از دستگاه لیزر یا مته حکاکی با اندازه بسیار ریز استفاده می‌شود. جدیدترین دستگاه های لیزر cnc، بسیار دقیق هستند و با ظرافت هر چه تمام تر می توانند روی سنگ عقیق، حکاکی را انجام دهند.

 

 

استفاده از دستگاه برش لیزر cnc ویژه حکاکی روی سنگ عقیق، هم مقرون به صرفه است و هم در صنعت جواهرسازی پیشنهاد می شود. کار کردن با این دستگاه ساده است و می توانید سنگ های عقیق بسیاری را در مدت زمان کوتاه تری، حکاکی کنید. برخی از مدل های دستگاه لیزر حکاکی روی سنگ عقیق، کوچک هستند و به صورت رومیزی استفاده می ‌شوند، بنابراین برای افرادی که قصد راه اندازی یک کارگاه خانگی را دارند مناسب است. سنگ های عقیق در رنگ های مختلف وجود دارد و اگر بتوانید نقش و نگارهای یا نوشته های خلاقانه را روی آن ایجاد کنید، به این ترتیب نظر مشتریان خرید انگشتر نگین حکاکی شده را به سمت کسب و کار خود جذب خواهید کرد.